القائمة الرئيسية

الصفحات

 Personal Interview Materials 




______________________________________________________________
  • الانترفيو البيرسونال :
وهو بيكون انترفيو شخصي ، بيسالك الانترفيو اسئلة عن شخصك وخبراتك وتجاربك وعاوز يشوف مهارات ولغتك عاملة ازاى والاسئلة هي :
  • عرف نفسك بالانجلش ؟
الاجابة : هتعرف نفسك بالانجلش ( أسمك ، سنك ، المكان الي عايش فيه ، اتخرجت من كلية اية جامعة اية ، خبرتك العملية ) بس ..
- لية عاوز تشتغل في البنك الاهلي ولية هتسيب شغلك الحالي او سبت شغلك القديم ؟
الاجابة : لآن كنت مقدم في البنك من فترة وأكيد مش هقعد منتظر فالبيت وحبيت اشتغلت مؤقتا في مكان يديني خبرة واتعلم منه عقبال ما البنك يبعتلي وشرف لاي حد انة ينضم للبنك 
  •  عملت اية بعد ما اتخرجت لحد دلوقتي ؟
الاجابة : هتجاوب عليه بأختصار كنت بتدور ع شغل وبتطور من نفسك في دراسة كورسات معينة او كنت فعلا شغال عقبال ما تجيلك فرصتك في بنك.
  • - احكيلي موقف صعب اتعرضتله في شغلك او في حياتك ؟
الاجابة : هتجاوب بموقف قابلك في شغلك مع زميلك او مع عملاء وحليتو او موقف صعب ف حياتك وعرفت تتصرف فيه بحكمة وعقل .
  • - لية حابب تشتغل في مجال البنوك ؟
الاجابة : لآن دة مجال دراستي وبطور نفسي وبزود من معلوماتي فيه ديما وبطور من نفسى منكورسات عشان انضم للمجال المصرفي.
  • - اية الي يخليني اقبلك ؟
الاجابة : لآني بطور من نفسى طول الوقت وقادر علي تحمل المسؤلية وزيادة خبراتي.
- هل ليك قرايب في البنك الاهلي ؟
الاجابة : لو ليك قرايب هتعرفو لو ملكش لاء مليش .
        - اية الفرق بين التيلر وخدمة العملاء ؟
الاجابة :
  1. -  التيلر ( الصراف ) : مسؤل عن عهدة نقدية ويقوم بعمليات مصرفية كالسحب والايداع صرف الحوالات واصدار الشيكات المصرفية ودفع المستحقات الحكومية للشركات وغيرو من العمليات المصرفية
  2. - خدمة العملاء : مسؤلياتة هي فتح الحسابات للعملاء وربط الشهادات والودائع ومنح القروض للعملاء وحل مشاكل العملاء والاستفسارات وغيرو ..
  •     - ايه هي نقاط الضعف والقوة في شخصيتك ؟
الاجابة : هتقولو ع نقاط قوتك .. ونقاط ضعفك بس متكنش حاجة تأثر علي شغلك وتقدر تحلها ، زي مثلا ( بتحب تعمل حاجتين ف نفس الوقت وان المفروض تركز في حاجة واحدة، بتحب التكنولوجيا جداّ وبيأثر اوقات ع صحتك وغيرو من الحاجات الغير مضرة لشغلك )



  • -ايه الاقسام اللى انت عايز تشتغل فيها ولية ؟
تكون عارف أن البنك ليه أقسام كتير وهى قسم العمليات المصرفية - قسم خدمة العملاء - قسم المخاطر والعمليات ، أنت هتقولو انا عاوز أشتغل تيلر او خدمة عملاء لآن دول أكتر وظيفتين للفريش ، الخبرة بقي عارفين هيقولو اية  
6. شايف نفسك فين فالبنك بعد 5 سنين مثلا : هتقولو مدير فرع وأختصر ، اه والله أسمع مني ، هو عاوز يسمع دى منك .. لو أنت واقعي قولو رئيس قسم مثلا 


  • اهم الاسئله لاى انترفيو بيرسونال في البنوك وأغلب الإجابات بتاعتهم بتختلف من شخص للتانى يعنى حاول تجاوب انت عليهم بنفسك وبقدراتك انت متستناش الاجابة من حد.  
1- قدم نفسك بالانجلش
2- عملت ايه من ساعه ما اتخرجت 
3- ليه عايز تشتغل فمجال البنوك 
4- ايه الى يخليك مؤهل للوظيفه وليه اختارك ليها 
5- تقدر تفيد البنك بايه والبنك هيفيدك بايه 
6- لو عميل متعصب وزعق جامد هتعمل ايه 
7- ايه هى نقاط قوتك وضعفك 
8- شايف نفسك فين بعد 5 سنين 
9- قولى موقف مبدع او صعب قابلك فحياتك وحليته واتغلبت عليه 
10- ايه هى انجازاتك 
11- ايه الانشطه الاجتماعيه التى تشارك فيها 
12- استفدت ايه من التدريب فالبنك دا لو ادربت قبل كدا 
13- ما هى اقسام البنك 
14- خطتك ايه لو متقبلتش 
15- ايه الى يميز البنك ..... عن باقى البنوك 
16- ما هى الخدمات المصرفيه للافراد
17- ايه الفرق بين التلر و خدمه العملاء 
18- عايز تشتغل فقسم ايه فالبنك وايه الصفات اللى لازم تبقى موجوده فالشخص دا 
19- ليه عايز تسيب شغلك 
20- هل بتعرف تشتغل مع فريق عمل وأزاي


_____________________________________________________
لتحميل الماتريال كاملة من هنا :
http://rb.gy/ijbtiq
____________________________________________________


  •  :للمزيد من الكورسات والتدريبات تابعونا
  1. LinkedIn Group: shorturl.at/jxH48
  2. Facebook Page:   shorturl.at/koyL6
  3. Facebook Group shorturl.at/koyL6
  4. Telegram Channel: https://rb.gy/e0wxr0



















تعليقات